דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

קצת על "צריך" ו"אסור" (ועל אקזיסטנציאליזם…)

קריאה נכונה של פוסט זה יכולה לתת לכם חופש רב ולהוריד את רמת העצבים והתסכול שאתם חווים לעיתים קרובות מיידי … 🙂

טעות חשיבה מרכזית וקלאסית אותה רובנו חווים, הינה דרישות מוחלטות שלנו כלפי אחרים וכלפי עצמנו. מטופלים שלי מדברים על כך ש"הבן שלי חייב להתחיל ללמוד, למצוא בת זוג, לעבוד…" וכו'. הם גם דורשים מעצמם הרבה דברים כגון להיות "אני חייב להצליח ולהיות מושלם בעבודה שלי", "אני חייב שתהיה לי חברה"' אני חייבת להיות אהובה ומקובלת", "להיות יפה" וכו'.
ישנם גם מטופלים רבים הדורשים מהעולם שסביבם שיעשה ככה וככה: "השכנים שלי חייבים להיות שקטים ומסודרים יותר", "העירייה חייבת להבין שאי אפשר לתת ככה דו"חות" וכו'.

למעשה, ישנם דברים מועטים מאוד שאנחנו (או אחרים) באמת באמת חייבים לעשות:
לנשום, לאכול, לשתות, לעשות צרכים, לישון…. לכל דבר אחר שאנחנו דורשים מעצמו או מהאנשים אפשר לנסות להחליף את המילה "צריך / חייבת" ב "כדאי ש…", רצוי ש…"
עצם אמירת אותו המשפט בהחלפת המילה נותנת חופש רב ומאפשרת להסתכל על אותו הציווי המוחלט שנתנו מקודם, כאפשרות נוספת ומעניינת הדורשת בדיקה.

עצם ההחלפה של המילה לא תפגע בהכרח בדרישה ובעוצמה של הבקשה לשינוי, אבל נותנת יותר חופש לעצמנו ולאחרים.
דבר חשוב אחר הינו התובנה שאנחנו למעשה הרבה יותר חופשיים ממה שאנחנו מדמיינים, לעשות בחיינו וברגע זה, מה שאנחנו רוצים.
נכון שלעזוב הכל ולנסוע למסע סביב העולם לחמש שנים, או להתחיל קריירה חדשה, או זוגיות חדשה, יהיה מחיר גבוה, אבל זה לא אומר שאסור לעשות זאת או שחייבים להשאר באותו מסגרת של עבודה או משפחה כל החיים רק כי צריך לעשות כך….

מאחורי שינוי הסמנטי הפשוט הזה מסתתרת תובנה פילוסופית עמוקה וגדולה:
"החיים הם חסרי משמעות לחלוטין, מלבד זו שאנו בוחרים להעניק להם"
כל אדם יוצר את המחשבות, אמונות, רגשות והתנהגויות שלו. הפנמה מלאה של החופש הניתן לנו לעשות כרצוננו בחיינו, הינה גם מפחידה ומאיימת אבל גם יכולה לשחרר בצורה רבה מאוד.

המשך חופש(ה) נעים 🙂

טעות חשיבה - צריך, אסור - טיפול CBT