(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-64152864-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');
דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

צל"ש או טר"ש

לקליניקה שלי הגיעה קצינה צעירה בתחילת שנות ה 20, המשרתת ביחידת עילית בצבא בתפקיד משמעותי. היא דיווחה על חרדה גבוהה, פחדים משונים ספציפיים וכללים, חוותה התקפי חרדה ובאופן כללי הייתה מאוד לחוצה, מודאגת, הרגישה אבודה, תחושת זרות, בדכאון וסובלת.

לאחר בדיקה התאמה לטיפול, התחלנו בטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי CBT. בפגישות הראשונות נערך אינטייק מעמיק הכולל מילוי שאלונים ושיחות בהן למדתי על מיכל (שם בדוי) חייה, רקע כללי, משפחתה ועוד. מיכל התגלתה כבחורה חכמה מאוד, נאה, מעניינת, בעלת עולם עשיר של ידע, עניין, תחביבים, בן זוג קבוע ואוהב ומשפחה תומכת. מיכל תמיד רצתה "לכבוש את העולם" ובתור נערה רצתה להיות רופאה, או אסטרופיזיקאית, דוגמנית, או עורכת דין… בתיכון הייתה תלמידה מצטיינת. בגיל ההתבגרות ולאחריו החלה לחוות אכזבות ראשונות מהעולם, גברים, מהמסגרת הצבאית.

בסיום האינטייק הצגתי למיכל את הפורמולציה הקוגניטיבית שלה המהווה מיפוי קוגניטיבי התנהגותי של המטופל ומציגה את סכמות החשיבה וההתנהגויות הלא אפקטיביות של המטופל. התגלו מספר הנחות יסוד חזקות מאוד אשר הסבירו את מצבה הנפשי של מיכל:

  • אדם חייב להגיע למיצוי כל היכולות שלו, לממש את עצמו, לשאוף למצויינות, להגיע ל"אמת" שלו. אם הוא לא עושה זאת, אז הוא בעצם הולך אחורה ונכשל וזה יהיה נורא.
  • אין באמצע, יש צל"ש או טר"ש. אתה או מצויין -100 או כשלון – 0. לכן עלי להכנס בכל הכח לדברים ולשאוף לשמיים או לא להכנס לדברים בכלל, כי אחרת אכשל ואכנס לדכאון.
  • כל אדם חייב להיות מיוחדת ולהוציא את השונות / בולטות / ייחוד שלו לעולם וכלפי עצמו! אם זה לא קורה, אתה עלול לשקוע לתהומות הבינוניות, ריקנות, חוסר המשמעות ולדיכאון קיומי.
  • אתה חייב למצוא את המשמעות שלך בעולם אחרת אתה לא קיים!
  • ישנם הרבה סכנות ואיום, חלקם לא ברורים ולא נודעים. אתה עלול להיפגע גם מדברים שלא בשליטתך ולא במודעותך. לכן עלי להיזהר, להיות בדריכות רבה, לחשוש ולעיתים להסתגר ולצמצם מגע.

הדבר היפה בטיפול CBT הוא שהמטפל והמטופל מצליחים לזהות ביחד את סכמות החשיבה הלא אפקטיביות, נוצרת הבנה ותובנה משותפת וגדולה על מהות הבעיה. סכמות אלה יכולות להסביר בקלות רבה את החתירה למצויינות / פרפקציוניזם קיצוני של מיכל. אם לא תתנהג כך, היא תעלם, תהיה חסרת משמעות, תהיה כשלון!

המשך הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי נע בין ניתוחי מקרים בהווה אשר חיזקו את הבנת הסכמות הלא אפקטיביות וראיה של מיכל בזמן אמת כיצד הן מנהלות את חייה ומזיקות לה. מיכל הייתה חייבת להיות הקצינה הכי טובה בעולם, המושלמת, לא לאחר, לא לטעות, להרגיש את חייליה, לעשות הכל מושלם…. מאוד מאוד מעייף ומתיש…

בשלב זה בו מיכל החלה להבין יותר טוב את הבעיה, התחלנו במתן "ש.ב." או "מטלות טיפוליות" אשר מהוות חלק משמעותי וחשוב מטיפול קוגניטיבי התנהגותי. המטרה של מיכל הייתה דווקא לטעות בכוונה, לפשל, לעשות דברים פחות מושלם… להגיע ל 80% במקום  100%. כמובן ללא פגיעה אמיתית בעבודתה או בבטחון המדינה 🙂

לאחר היסוסים והתנגדויות קלות, מיכל החלה לבצע השיעורים. כך למשל אחרה בחצי שעה לעבודה, לפגישות עבודה, החזירה רכב באיחור, פספסה מטלה מנהלתית וכו'. להפתעה הרבה של מיכל "השמים לא נפלו"… החיילים והמפקדים לא הסתכלו עליה בעין לא יפה, קבלו בהבנה את הטעויות ולמעשה כל חששותיה לא התקיימו! זה היה רגע מכונן בטיפול.

מיכל למדה גם דרך הראש ה C (קוגניציה) וגם דרך הרגליים ה B (התנהגות) שהמציאות לא חייבת להתנהג לפי "הכללים והחוקים" שהיא חשבה שקיימים וניהלו אותה עד לשלב זה. מיכל החלה להתנהג בצורה יותר משוחררת, המשיכה לתפקד טוב ולהצליח אבל בלי העול הכבד של הפרפקציוניזם. במילותיה שלה, רמת החרדה והדכאון שלו ירדו מעוצמה של 300 (שהסולם הוא 0 עד 100…) לאפס, תוך 3 חודשים.

כל הכבוד מיכל… יישר כוח ובהצלחה בהמשך חייך 🙂

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בפרפקציוניזם - שאיפה לשלמות