דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

על הערכת מציאות, פרפקציוניזם וקבלה – סיפורה של יעל

יעל (שם בדוי) טופלה אצלי במשך 3 חודשים. יעל הגיעה אלי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT, במצב של דיכאון משמעותי, חרדה חברתית גבוהה ותחושה כללית של יאוש, אפסיות ובטחון עצמי נמוך. במהלך החודש הראשון בכתה הרבה בפגישות והביעה את דעותיה הקשות על עצמה ועל חלק מהסביבה החיצונית.

במהלך ביצוע ההמשגה הקוגניטיבית התברר שיעל מפעילה סט של מחשבות אוטומטיות לא תפקודיות כגון: "אם אני נכשלת אני לא שווה או לא טובה", "אני חייבת להיות מושלמת, זה או אפס או מאה, אין באמצע כלום, אמצע זה כשלון", "אנשים יראו את הפגמים שלי ואני צריכה להסתיר זאת או להוכיח ההפך".

סט המחשבות הללו שעלו כמעט בכל מצב חברתי או משימה או אתגר, הובילו את יעל לרגשות של פחד, יאוש, אשמה ולדכאון. ליעל היו הנחות יסוד עצמיות הקשורות לצורך עז לרצות אחרים משמעותיים, לכפר על חולשתה ולהתמודד כל הזמן עם החששות שיגלו כמה היא "לא בסדר, מוזרה, נגועה, שונה, אחרת".

דכאון וחרדה חברתית - טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

יעל הסכימה מאוד עם האבחנות שעלו למרות הקושי הכרוך בכך.

מטרת הטיפול הוגדרה להשיג את המצב בו "תוכל ללכת ברחוב בלי לחשוב מה יגידו עליה ומה יעשו" "לחיות בלי לחשוב מה שיחשבו עליה".
בטיפול קוגניטיבי התנהגותי מטרת הטיפול מוגדרת בצורה ברורה ומדידה, ככל שהיא יותר כזו, כך הסיכוי להשיג אותה גבוה יותר.

במהלך הטיפול נעשו ניתוחים רבים מאוד על אירועי עבר, אירועי הווה וש.ב. שיעל עשתה. האירועים היו ברובם סביב אינטראקטיציות חברתיות בפועל או חשש מאינטראקציות אלו. יעל למדה כיצד אופן המחשבה שלה יוצר את המציאות ולמעשה מממש אותה פעמים רבות. המודעות והתודעה לכך שהמציאות שונה ממה שהיא חושבת ומפרשת, התחילה לחדור להכרתה ולגופה.

יעל עשתה ש.ב. שהיו בהתחלה קטנים מאוד וגדלו כגון להתקשר לקבוע פגישה עם חברה, לכתוב לעצמה מכתב סליחה, למלא "טופס מועמדות למין האנושי", להצליח לשוחח עם אמא באופן אסרטיבי, לערוך רישום של ההשגים שלה ברמה יומית ועוד.

עד כמה שהדבר נראה פשוט ופשטני, הכנת שיעורי הבית + הניתוח הקוגניטיבית שלהם וההבניה המחודשת שנעשתה עליהם בפגישות, חוללו פלאים. תוך חודש מתחילת הטיפול יעל הפסיקה לבכות. החלה לצמוח כנגד עיני בחורה רגישה, חכמה, בעלת בטחון עצמי ועמוד שדרה. מרגע שה"אסימון" נפל, השינוי היו דרמטיים ומהירים. לאחר חודשיים מתחילת הטיפול עמדה מולי יעל שונה, עדיין בעלת חששות ושאלות על ההמשך אבל עם הרבה יותר בטחון עצמי, אופטימיות זהירה, תקווה ושמחת חיים.

יעל החלה לחפש עבודה כמוכרת (דבר אשר היה מדע בדיוני רק לפני חודשיים), לחשוב על הלימודים ועל הקריירה העתידית בתחום הטיפולי, שאולי תעשה. ציון שאלון חרדה חברתית שמלאה גם בסיום הטיפול ירד בצורה קיצונית לכמעט אפס… הטיפול הסתיים בכך שיעל מצאה עבודה (באופן כמעט מיידי בראיון השני…). היא עובדת כבר תקופה בחנות גדולה כולל עבודה רבה מול קהל ומרוצה מאוד.

מדהים לראות כיצד טיפול CBT יכול להיות כל כך יעיל 🙂