(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-64152864-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');
דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

כוחו של רצון

אחד מהמטופלים שלי (שם בדוי ניצן) הינו בחור צעיר אשר הגיע לטיפול במצב של דכאון קשה וחרדה חברתית גבוהה. ניצן הסתגר בביתו החל מכיתה ח'-יט', חווה משברים קשים והגיע למצב בו נשר מבית הספר וכמעט ולא יצא מביתו.

ניצן חשש להתקל באנשים זרים או מכרים מהישוב. חשש שהם יצחקו עליו, ילגלגו, ואף יפגעו בו. הוא לא נסע מעולם בתחבורה ציבורית ולא יכל היה להכנס אפילו למכולת או פיצוציה לשם קניה של מוצר בסיסי. רוב היום היה בביתו, פאסיבי מאוד או ישן.

טיפול ה CBT החל במספר מפגשי אינטייק אשר בסופם נבנתה עבור ניצן פורמולציה קוגניטיבית – המשגת מקרה. הפורמולציה היוותה את הבסיס להבנת האופן בו ניצן רואה את המציאות, חושב ומרגיש. היה זה שלב משמעותי ודרמטי וניצן החל להבין (בשלב זה, ברמה תיאורטית) מה הן "הנחות היסוד" שלו, ה"מחשבות האוטומטיות" שלו וכיצד הפירוש האישי שלו של האירועים השוטפים משפיע על כל חייו.

בהמשך הטיפול, ניצן בחר את התחומים לטיפול – עצמאות, יציאה החוצה, נסיעה בתחבורה ציבורית, קניה בחנויות – ונבנתה תוכנית טיפולית המשלבת חשיפות הדרגתיות (שיעורי הבית שלו בין הפגישות) וניתוחי החשיפות – אירוע, מחשבה, רגש, תוצאה – במפגשים השבועיים.

התוצאות היו מדהימות. בתוך פרק זמן של כחודשיים, ניצן החל לקנות בחנויות, לנסוע בתחבורה ציבורית, רמת הדכאון שלו ירדה לרמה כמעט אפסית ותחושת המסוגלת, בטחון עצמי והתקווה לשינוי עלו במקביל.

לאחר עוד כחודש ניצן התחיל לברר על כל הכוונים להמשך קידום חייו: השלמת בגרויות, לימודים גבוהים, מציאת עבודה, חיפוש חוגים חברתיים, עזיבת הבית ועוד. כיום ניצן נמצא בתהליך שיקום מואץ.

תיאור המקרה נשמע כמעט דימיוני ולא אמין אולם מתוארת מציאות מדוייקת לחלוטין. אני זוקף את עיקר הצלחת הטיפול, בראש וראשונה, לניצן. אולם אין ספק ששיטת טיפול ה CBT נתנה לו מקפצה נהדרת ופלטפורמה להרים את עצמו, יישר כוח!

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT בחרדה חברתית

צור קשר לקבלת מידע נוסף