דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

טעויות החשיבה שלנו

באחד הפוסטים הקודמים תארתי את "מעגל הקסמים" של – מחשבה > רגש > התנהגות (המחזקת את המחשבה המקורית). ציינתי שאופן מחשבתנו או הפרשנות שלנו, מתחיל גלגל קסמים חיובי או שלילי.

בפוסט זה אביא שתי טעויות חשיבה נפוצות וחזקות: "הכל או לא כלום" (מחשבה דו קוטבית), "הכללה מוגזמת". אלו טעויות נפוצות מאוד אשר רבים ממטופלי נוהגים לעשות. נסו במהלך הקריאה לזהות האם גם אתם משתמשים או השתמשתם בהן?…

"הכל או לא כלום"

טעות חשיבה זו באה לידי ביטוי בנטיה שלנו לראות אירוע כמסמן משהו קיצוני ומוחלט ביחס אלי או לעתיד שלי. כך למשל תלמיד שמקבל רוב הזמן ציונים טובים מאוד כגון 9 , קיבל ציון נמוך במבחן אחד כגון 7, ומייד חושב על עצמו ככשלון מוחלט. באותו רגע הוא שוכח את ההצלחות שלו ומתמקד רק בכשלון (הסוביקטיבי שלו) האחרון אשר "צובע" את כלל יכולותיו הלימודיות. מקרה אחר הוא אשת מכירות המצטיינת במחלקתה אשר הפסידה עסקה גדולה וחשובה ומרגישה שהיא כשלון במכירות ולא יודעת באמת למכור.

בטיפול ה CBT אני עושה "בחינת מציאות" ביחד עם המטופל ונותן לו לראות את התמונה השלמה. אני מעלה להכרתו את הצלחותיו הקודמות אשר בחר לשכוח ומכניס לפרופורציות את האירוע הנוכחי. מה שחשוב יותר, הינו היכולת של המטופל ללמוד מהטיפול ולזהות טעות חשיבה זה כדי לשנותו באירועים הבאים.

"הכללה מוזגמת"

טעות חשיבה זו גורמת לנו לראות אירוע אחד שקרה, בתור אירוע אשר מסמן את גורלי ועתידי ותמיד יחזור על עצמו. בטעות זו אנו נוטים להכליל אירוע ולהפוך אותו למשמעותי וגדול ממה שהוא באמת. כך לדוגמא גבר אשר היה כבר במספר מערכות יחסים זוגיות ומכיר בקלות יחסית נשים חדשות אבל קיבל דחיה ממושא חיזוריו האחרון וחושב שהוא "איבד את זה" ומעכשיו לא יצליח להכיר נשים חדשות.

גם במקרה זה בטיפול ה CBT, אני בוחן עם המטופל את העובדות ו"חוקר" ביחד עימו מה ההסתברות שדווקא האירוע הבא יהיה כשלון לעומת הצלחה. אני גם מראה למטופל כיצד הנחות היסוד שלו על העולם ועל עצמו מביאות למחשבות אלו, בתקווה שיכול לזהות וללמוד מכך לגבי אירועים הבאים.

למעשה טעויות החשיבה הופכות להיות "אירוע" שלילי בפני עצמו, אשר גורם לנו לרגשות ולהתנהגויות חדשות.

האם זיהיתם בעצמכם טעויות חשיבה אלו?

טעויות חשיבה - דורון ברסלבסקי מטפל CBT