דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

עקרונות הבסיס

לפי שיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT, מה שיוצר את רגשותינו ומכאן את התנהגויותנו, הן המחשבות והפרשנויות שלנו על גירויים (חיצוניים או פנימיים).

כל עוד המחשבות הנן פונקציונאליות ותואמות אז הכל בסדר. כך לדוגמא, אם הגירוי הוא מבחן חשוב ואני חושב שהוא קשה ושאני צריך להתכונן אליו טוב בכדי לקבל ציון טוב יותר, וכך גם עושה, אז זוהי מחשבה פונקציונאלית המביאה לרגש תואם – חשש סביר, ולהתנהגות מתאימה – למידה אפקטיבית.

אולם, לצערנו, פעמים רבות המחשבות אינם פונקציונאליות ונוצרים עיוותי חשיבה. עיוותים אלו נובעים מ"הנחות יסוד" שליליות שלנו על עצמנו (הנובעות מ"אמונות ליבה" שליליות שלנו על עצמנו).

כך בדוגמא של מועד מבחן חשוב המתקרב ובא, אדם המאמין שהוא "טיפש" או "כשלון" חושש שלא משנה מה יעשה לקראת המבחן, הוא יקבל ציון נמוך או אף יכשל. עיוות חשיבה זה (ניבוי שלילי של העתיד) גורם לחשש או חרדה מוגברת מאוד. החרדה גורמת ללמידה לא אפקטיבית כגון דחיינות של הלמידה, חוסר יכולת להתרכז, עייפות ועוד. התוצאה היא נבואה המגשימה את העצמה והאדם מגיע לא מוכן ומאוד חרד למבחן ועלול להכשל או לקבל ציון נמוך.

מעגל הקסמים של מחשבה - רגש - התנהגות - טיפול CBT

כיצד אנו פותרים זאת בטיפול CBT?

א. מלמדים את האדם על טעויות החשיבה שלו ועל הפרשנויות הנוספות דרכם ניתן לפרש את המציאות.

ב. מתרגלים בפועל בהתנהגויות המעמתות את חרדותיו ומאפשרות לאדם לזהות את עיוותי החשיבה ולהתנסות מחדש בהם באירועים בפועל – שיעורי בית

ג. מתנתחים מה היה בפועל ברמת האירוע X המחשבה X הרגש.

ד. בונים מחדש את האופן בו האדם ממשיג את עולמו – יצירת הבנייה קוגניטיבית מחודשת

נשמע "קל" אולם כרוך בהרבה עבודה ואומץ מצד המטופל ונסיון ומקצועיות מצד המטפל.