דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

התקפי חרדה / פאניקה – כשהדמיון גובר על המציאות

התקפי חרדה / פאניקה הנם מצבים בהם האדם מרגיש במצוקה גופנית ונפשית גדולה מאוד. הם יכולים לבוא במפתיע ללא טריגר חיצוני או פנימי נתפס ויכולים לבוא מחשיפה לגרום חיצוני הנתפס כמפחיד או מאיים. למעשה מדובר ב"התבלבלות" שלנו  אשר מכניסה את גופנו לתגובת חירום (Fight or Flight) כנגד איום נתפס אשר לא קיים בפועל.

האופן בו מתרחשת התקפת חרדה / פאניקה הנו הפעלה של המערכת הלא רצונית של הגוף אשר יכול להוביל לדפיקות לב חזקות ומועצות, נשימות מהירות, הזעה, סחרחרות, הקאות, בחילות ועוד. למעשה הגוף מתכונן למצב חירום חיצוני למרות שאין סיבה אמיתית לכך (אחרת זו הייתה תגובה מותאמת והגיונית).

הטיפול שנמצא הכי יעיל לנושא הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT. הטיפול כולל מספר שלבים:

בשלב הראשון אנו מתעדים וסוקרים ביחד עם המטופל את התקפי החרדה / פאניקה – מה קרה לפני במהלך ואחרי, מה המטופל הרגיש, חווה בגופו, חשב ועשה. המטופל גם ממלא דפי תיעוד של התקפי פאניקה במידה והיו בין הפגישות ומביא לפגישה.

בהמשך הטיפול אנו מנתחים ביחד עם המטופל את ההתקפים ועולים ביחד על דפוסי חשיבה / מחשבות לא אפקטיביות אשר בעצם יוצרות את התקף החרדה. מקרי חרדה מתחילים מאירוע חיצוני הנתפס כמאיים או אירוע גופני. האירוע הגופני יכול להיות סחרחורת של רגע / שינוי בקצב פעימות הלב / נשימה לא סדירה – אשר לא בהכרח ברורה סיבתו וזו יכולה להיות פשוט "מעידה" או שינוי רגעי של הגוף. האירוע הגופני הניטרלי נחווה כבעיה ואיום ממשי – מטופלי חרדה אומרים לי בטיפול – "מה קורה לי?!, הגוף שלי בוגד בי!, אני אשתגע!, אני עלול למות!, אני עושה לעצמי בושות נוראיות! וכדומה…(בפועל כמעט ולא ניתן למות מהתקף חרדה, נדיר מאוד מאוד).

המחשבות הלא אפקטיביות הללו מביאות אותנו לסערת רגשות גדולה ולרגשות לא אפקטיביות – חרדה, לחץ גדול ועצם להתקף הפאניקה. בשלב הבא אנו מתחילים להתנהג בהתאם לרגשות ולפעול בצורה של "לחימה או בריחה" לא אפקטיבית – מנסים להרגיע את עצמנו "בכוח", מנסים להבין "בכוח" מה קורה על ידי כניסה לבדיקות  ומחקרים אין סופיים, הולכים להרבה מאוד רופאים, בדיקות רפואיות. פונים להרבה מטפלים. בקצרה, נכנסים לרצף התנהגויות לא אפקטיביות אשר רק מחמירות את התופעה במקום להרגיעה. עצם העוררות המחשבתית, רגשית והגופנית עלולים לבלבל אותנו שיש כאן באמת משהו…

התקף חרדה פאניקה - שרטוט התהליך

[התקף חרדה פאניקה – שרטוט התהליך]

כיצד מטפלים בהתקף החרדה  בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT?:

שלב ראשון – ניתוח ותיעוד אירועי החרדה בפגישה ובין הפגישות

שלב שני – הגעה למסקנות משותפות ותובנות ומתן הסבר פסיכו חינוכי והמשגה של אירוע חרדה לדוגמא. כמתואר לעיל אבל כולל דוגמאות אישיות תפורות לקוח

שלב שלישי – הזמנה של המטופל לבחינת ההסבר במציאות ותצפיות עצמיות על המתרחש, כולל תיעוד

שלב רביעי – חשיפה של המטופל לחוויה הגופנית ומניעת תגובה. שלב התנהגותי חשוב ביותר. התקף חרדה קשה נמשך לרוב רק דקות בודדות ומקסימום של 40 דקות. גם עם האדם לא יעשה דרך, ההתקף יעבור מעצמו. הרעיון הוא לתת להתקף לעבור, לתצפת בו ולראות כיצד הוא נעלם מעצמו. כך אנו מרגילים ומלמדית את הגוף שאין כאן אירוע אמיתי. אני יוצרים הביטואציה / התרגלות לאירוע ובהגדרה יוצרים הכחדה של ההתקפים.

מנסיוני הרב בנושא, רוב מטופלי החרדה מצליחים תוך פרק זמן של כ 2 עד 4 חודשים בטיפול ה CBT, לצאת לגמרי או כמעט לגמרי מהתופעה ולהפסיק לחוות התקפי חרדה!

התקף חרדה פאניקה