דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

"הצפרדע" שהפך לנסיך….

לפני קרוב לשנה, אלון הגיע אלי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ודיווח על חרדות, דאגות, פחדים. הוא פחד שבגלל התנהגותו מול חברתו, היא תעזוב אותו ועולמו יחרב עליו.

אלון בחור בשנות העשרים לחייו, חכם, חביב, מעניין, ידידותי אולם הרגיש שמשהו "לא הולך טוב בחייו". הוא טען על עצמו כ"שקרן פתולוגי" וחרטטן, פחדן שלא מצליח להתמודד עם חברתו ועם העולם. בשלב האינטייק של טיפול ה CBT,  תיאר אלון חוויות רבות בהן שם על עצמו "מסכות" והצגות בכדי שלא "יעלו עליו" או בכדי שיכבדו ויעריכו אותו.

בפורמולציה הקוגניטיבית שעשיתי לו במסגרת טיפול ה CBT, עלו דפוסי החשיבה הבאים:

מחשבות אוטומטיות כגון:

  • אני שוב לא בסדר, מה הסיפור שלי?
  • יעלו עלי, יגלו אותי, הכיסוי שלי ייחשף וכולם "יראו לי"
  • אני צריך לרצות את כולם וזה קשה ולא תמיד אפשרי. שאני לא מרצה אני מרגיש לא טוב.

הנחות יסוד כגון:

  • בת זוג טובה / שווה / מושלמת היא ההוכחה לכך שאני בסדר. אם לא תהיה לי בת זוג כו אז אני פחות שווה.
  • אנשים יעלו על זה שאני לא בסדר / שונה ואני חייב / צריך לשחק משחק ולעשות הצגה שתשכנע אותם אחרת.
  • יש בי משהו לא בסדר ואני צריך להסתיר זאת דרך הצגות, משחקים, חירטוטים אחרת יעלו אלי וזה יהיה נורא ואיום
  • אם אגיד את האמת כמות שהיא, זה לא יהיה לטובתי.

אמונות ליבה:

אני לא בסדר, פגום, לא שווה, שונה, חלש, לא אהוב

במהלך הטיפול CBT תיאר אלון כיצד הוא מסתיר דברים ומרגיש אשם ולא בסדר ללא סיבה מוצדקת באמת. כך למשל אם היה מקבל הודעות ווטסאפ תמימות מסטודנטיות שלמד איתן, היה מוחק את ההודעות כדי שחברתו לא תראה והיה מסתבך בכך עוד יותר. יתרה מכך, היה עסוק בחרדה שמה תגיע הודעת ווטסאפ ומה יהיה רשום בה ומה חברתו תחשוב… כאשר לא היה שום בסיס אמיתי לחשש היות והוא באמת לא עשה שום דבר רע (אבל כאמור הרגיש אשם תמיד…)

חלק מהמטלות הטיפוליות שניתנו במהלך הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, היו דווקא לא למחוק הודעות ווטסאפ ולהשאיר את הטלפון חופשי וגלוי בדירה. זו הייתה משימה קשה במיוחד לאלון אולם הוא עמד בה בגבורה. ניתחנו ביחד את החששות שלו ומה קרה בפועל… ראינו כיצד אלון יכול להגיב לחברתו ממקום בטוח ואסרטיבי ולא ישר להתקפל, לוותר או להרגיש אשם ללא סיבה…

עם התקדמות הטיפול CBT, פיתח אלון מחשבות אלטרנטיביות למחשבות האוטומטיות שלו. אלון למד להבין שהוא בסדר ולא אשם ולא "כבשה שחורה". זה שבתור ילד חש ככה ממשפחתו, לא אומר שזה נכון. אלון למד יותר לכבד את עצמו ולעמוד על שלו מול הקרובים לו: משפחתו הקרובה, חברתו, מקום העבודה. הוא התחיל להרגיש נוח יותר לשמור על זכויותיו ונוח פחות להתקפל ולוותר ולהאשים את עצמו כפי שהיה עושה בעבר.

עמידה אסרטיבית זו על גבולותיו ממקום של אגו בריא וטוב, עזרה מאוד גם לקשריו עם חברתו אשר הלכו והשתפרו. אלון התחתן לאחרונה עם חברתו ומרגיש טוב מאוד ומאושר בזוגיות ובאופן כללי חש טוב בהרבה, בטוח, שמח, בעל בטחון עצמי הפסיק לחרטט ולשקר, כולל לעצמו….

כל הכבוד אלון, יישר כוח 🙂

הצפרדע שהפך לנסיך - שינוי הנחות יסוד בטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT