(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-64152864-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');
דורון ברסלבסקי – פסיכולוג, מטפל קוגניטיבי התנהגותי CBT

הסתירה הפנימית של הביישנות וכיצד לפתור אותה

הפעם אני מארח בפרק המחשבות וההירהורים את רונן דנציגר, מטפל קוגניטיבי התנהגותי LI CBT מתל אביב. בקשתי מרונן שיספר בקצרה על הסתירה הפנימית במחשבות של הביישנים ועל הדרך בה טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לעזור להם להיחלץ ממעגל הקסמים שיוצרת סתירה זו.

מהי הסתירה הפנימית של הביישנים

מראשיתו האדם הוא יצור חברתי, ואצל כולנו קיים הצורך בקבלה חברתית מסויימת ובאישור הסביבה. לפעמים הצורך הזה מקשה על דרך התנהלותינו. הביישנים שבניינו מוצאים את עצמם בהתמודדות המקשה עליהם להתנהל בחופשיות.

הביישן נמצא בחוסר נוחות כאשר הוא נמצא בסביבת אנשים לא מוכרים, פעמים רבות זו תראה סביבה מאיימת ובקורתית. הביישן יעדיף לא להתבלט, לא להציג את עצמו, ולא לייצר אינטראקציה עם האחרים.

מצד שני הבדידות היא דבר מעיק ומטריד, כך שהביישן בדרך כלל כן יהיה מעוניין בקשר חברתי, בזוגיות, בקידום בעבודה וכו'.

הסתירה או הקונפליקט הזה בין הביישנות לצורך בהכרת אנשים הוא קשה ביותר. פעמים רבות הוא מביא את הביישן למצב תסכול מדכדך ולמעגל קסמים שקשה לצאת ממנו.

ביישנות רגילה כשלעצמה, אמנם מקשה אך אדם הסובל ממנה במיוחד בקשיים בייצירת קשרים חברתיים, יכול להסתדר ולהתמודד עמה בכוחות עצמו, באימון נכון והעצמת הביטחון העצמי.

במקרה כזה כאשר הביישן יכול להסתדר היטב בכוחות עצמו מבלי לפגוע באיכות חייו, יוכל לטפל בעצמו מבלי לפנות אל מטפל CBT (מטפל סיביטי) LI  לטיפול מקצועי כמו LICBT. לדוגמא הביישן יוכל ביוזמתו להצטרף לקבוצות שונות כמו לימודי אמנות לחימה, מוזיקה, דיונים חברתיים וכו'. שם יוכל לספק לעצמו עיניין אישי בזכות עצמו ושאינו תלוי בזולת, ובאותה עת לתרגל את מיומנויותיו החברתיות, כמו פיתוח שיחה, התעניינות באחר וכו'. במסגרות בטוחות אלו יוכל הביישן גם להכיר אנשים בעלי אותם תחומי עיניין, ואט אט לפתח קשרים חברתים עמם.

אך מה עושים כשלא מצליחים לבד, או כשהביישנות היא משמעותית ומפריעה באופן מהותי להתנהלות חיים תקינה?

מה קורה כשהביישנות קיצונית – חרדה חברתית

כאשר הביישנות היא קיצונית ומונעת מהסובל ממנה מלתפקד כפי שצריך, פוגעת במקור פרנסתו, לימודיו או אף בחיי הזוגיות שלו, ככל הנראה זו כבר אינה ביישנות אלא חרדה חברתית.

חרדה חברתית היא אחת החרדות הנפוצות ביותר, וכאשר היא מתגברת היא עלולה להיות מלווה לעתים קרובות בדיכאון ובמצוקה קשה. חייהם של הסובלים ממצוקה חברתית נפגעים באופן ממשי, שלא כמו הביישן שיתקשה לבצעה משימה חברתית חשובה אך בסופו של דבר יעשה אותה גם אם ירגיש חוסר נוחות, אדם חרדתי יימנע מכך.

חרדה חברתית לא עוברת מעצמה ולרוב ללא טיפול מקצועי מתאים היא עלולה להחמיר לאורך זמן. החמרה כזו מונעת מהסובבל ממנה לממש את הפוטנציאל העצמי שלו, מרחיקה ממנו את האושר האישי וסוחפת אותו בסופו של דבר לתחושת פיספוס ודיכאון.

טיפול מקצועי המתאים לחרדה חברתית ולחרדות נוספות הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT.

חרדה חברתית וטיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT היא שטת טיפול קצרת מועד הנחשבת ליעילה ביותר בהפרעות חרדה ובדיכאון. בטיפול LI CBT מדריך מטפל CBT בעצימות נמוכה את המטופל לזהות את אמונותיו, אסטרטגיות הפעולה שלו ואת דפוסי החשיבה הבילתי מועילים לו. כך יוכל לתת לכל אלו מענה בחשיבה מאוזנת ומועילה אשר תסייע לו להחליף את דרכי פעולתו בדפוסי התנהגות חדשים ומועילים.

הטיפול עצמו נעשה בצורה מדורגת וכולל שלבים של הבנייה קוגניטיבית ובהדרגה אימון בשטח על פי קצב ההתקדמות האישי, בהתאמה ליכולותיו וצרכיו של המטופל.

שיעור ההצלחה של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LICBT גבוה במיוחד בהשוואה לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT בעצימות נמוכה, מותאם אישית לכל מטופל, לעומק האתגר איתו הוא מתמודד ולפי יכולותיו.